Nou, en of ze gelijk had, je weet niet wat je ziet, niet normaal wat een snelheid! Ongelooflijk, deze auto's hebben rond de 2100 (!) Pk, een inhoud van 14 liter, achterbanden van een meter breed, krukassen zo dik als je arm en ze rijden op een mengsel van benzine en nitroglycerine. Het geluid is ook niet normaal, nou ben ik ook wel eens bij een Formule 1 race geweest en dat is ook knap luidruchtig, maar dit motorgeluid slaat echt alles! Wat een lawaai..
Het doel van de zaterdag is om je als coureur te plaatsen voor de finales, die op zondag worden gehouden. Daarvoor moet je zo snel mogelijk de 200 meter afleggen. Je moet eindigen bij de beste vijf en alles draait om tienden van seconden. De snelste tijden worden afgelegd wanneer de buitentemperatuur zo laag mogelijk is. De laatste 'run' is om 21.00 uur 's avonds, als het kwik zo'n tien graden gedaald is. Waarom worden 's avonds de beste tijden gereden? Dat heeft alles te maken met de twin (!) turbochargers die veel auto's gebruiken. Als het te warm is moeten de turbochargers (compressors) te hard werken om de lucht te comprimeren, het is makkelijker koele lucht te comprimeren dan warme, dus hoe lager de temperatuur destebeter de verbranding en dat levert weer meer vermogen op. Er waren drie 'runs', om 17.00 uur, 19.00 uur en 21.00 uur, en inderdaad de beste tijd werd in de laatste 'run' gereden, een omgebouwde gele Ford Camaro deed 4,67 (!!) seconden over 200 (!!) meter. Voor de goede orde, dat is met een stilstaande start! De auto's halen aan het einde van de 'strip' zo'n 260 km/h..
1 opmerking:
MEGA gewoon.....bijna een once-in-your-lifetime experience
ik weet bijna zeker dat de foto's verbleken bij het gevoel dat je had toen je er was...
Een reactie posten