zaterdag 9 juni 2007

Drag Racing

Zaterdag met een collega, haar man en hun vriendengroep mee geweest naar een Drag Race.. Je hebt het vast wel eens gezien op TV, die hele smalle auto's met van die grote achterwielen die als een gek optrekken en vervolgens tot stilstand komen met een parachute. Dit was hetzelfde maar dan op semi-pro niveau. Deze dragrace was met funnycars, hetgeen betekent dat ze een frame van bijvoorbeeld een Ford Mustang gebruiken maar onder de motorkap is niets meer origineel. Ik weet niet meer hoe we op het onderwerp kwamen, maar een paar weken geleden vertelde Suzanne mij een verhaal dat ze een paar keer per jaar naar het dragracen ging. Daar deden auto's 5 seconden over 200 meter, dus ik zei: "jaja, een halve atletiekbaan of ijsbaan vanuit stilstand afleggen in 5 seconden?, no way!". Dat had ik niet moeten zeggen, want bij het eerste aankomende evenement moest ik natuurlijk mee, of ik nu wilde of niet..


Nou, en of ze gelijk had, je weet niet wat je ziet, niet normaal wat een snelheid! Ongelooflijk, deze auto's hebben rond de 2100 (!) Pk, een inhoud van 14 liter, achterbanden van een meter breed, krukassen zo dik als je arm en ze rijden op een mengsel van benzine en nitroglycerine. Het geluid is ook niet normaal, nou ben ik ook wel eens bij een Formule 1 race geweest en dat is ook knap luidruchtig, maar dit motorgeluid slaat echt alles! Wat een lawaai..


Het doel van de zaterdag is om je als coureur te plaatsen voor de finales, die op zondag worden gehouden. Daarvoor moet je zo snel mogelijk de 200 meter afleggen. Je moet eindigen bij de beste vijf en alles draait om tienden van seconden. De snelste tijden worden afgelegd wanneer de buitentemperatuur zo laag mogelijk is. De laatste 'run' is om 21.00 uur 's avonds, als het kwik zo'n tien graden gedaald is. Waarom worden 's avonds de beste tijden gereden? Dat heeft alles te maken met de twin (!) turbochargers die veel auto's gebruiken. Als het te warm is moeten de turbochargers (compressors) te hard werken om de lucht te comprimeren, het is makkelijker koele lucht te comprimeren dan warme, dus hoe lager de temperatuur destebeter de verbranding en dat levert weer meer vermogen op. Er waren drie 'runs', om 17.00 uur, 19.00 uur en 21.00 uur, en inderdaad de beste tijd werd in de laatste 'run' gereden, een omgebouwde gele Ford Camaro deed 4,67 (!!) seconden over 200 (!!) meter. Voor de goede orde, dat is met een stilstaande start! De auto's halen aan het einde van de 'strip' zo'n 260 km/h..

Het was een geweldige dag en ik had het voor geen goud willen missen..

1 opmerking:

IgorK zei

MEGA gewoon.....bijna een once-in-your-lifetime experience

ik weet bijna zeker dat de foto's verbleken bij het gevoel dat je had toen je er was...