Ook in het bedrijfsleven zit er nogal wat verschil in mentaliteit tussen de Amerikaan en de Nederlander, heb ik gemerkt de laatste weken. Als nieuwe werknemer bij Eaton wordt je deze verschillen duidelijk gemaakt alleen kun je je er weinig bij voorstellen. Na en maand hier in de VS te wonen, kan ik me er heel wat bij voorstellen en zal ik aan de hand van voorbeelden het verschil proberen duidelijk te maken.
.:: Vakantie is belangrijk – Vakantie is niet belangrijk ::.
Vakantie is voor de meeste Amerikanen niet zo belangrijk. Dit blijkt ook wel uit het aantal vakantie dagen dat ze hebben. Nieuwe medewerkers van Eaton Amerika krijgen 10 vakantiedagen. Op het moment dat je 7 jaar bij de zaak werkzaam bent, krijg je er 5 dagen bij. Vervolgens krijg je er nog eens 5 dagen bij op het moment dat je 10 jaar bij de zaak bent. Voor 5 weken vakantie moet je 20 (!!) jaar bij Eaton werkzaam zijn. Als je tussentijds ergens anders gaat werken en je komt bijvoorbeeld na een jaar weer terug bij Eaton, telt dat niet mee als arbeidsjaren, dus dan heb je pech. Medewerkers van Eaton Hengelo krijgen 25 vakantiedagen, of je nu 1 dag of 10 jaar bij de zaak werkt, dat maakt niet uit. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de 13 ADV-dagen die wij bij Eaton Hengelo krijgen. Verder heeft Amerika 9 officiële feestdagen, zoals 1ste kerstdag (2de kerstdag hebben ze niet), Memorial Day, Independence Day etc.. Ter vergelijking: Nederland heeft 11 dagen als belangrijkste nationale feestdagen aangemerkt.
Dit vrije dagen onderwerp ligt erg gevoelig bij sommige, meestal wat oudere, Amerikanen, ze kunnen zich haast niet voorstellen, dat wij zoveel dagen vrij hebben. Dit onderwerp heb ik na de eerste weken dan ook maar niet meer aangesneden, wanneer tijdens een sociaal praatje met een van mij collega’s de vakantie ter sprake komt. Overigens zijn er ook collega’s die dolgraag meer vakantie zouden willen hebben, om te gaan reizen bijvoorbeeld. Nu weet je ook de reden waarom het voor een Amerikaan niet makkelijk is om bijvoorbeeld Europa te gaan bezoeken. Vanwege het aantal vrije dagen dat ze hebben, blijven ze vaak dicht bij huis om daar hun vakantie te vieren. De Amerikanen die je in Europa ziet, zijn vaak gepensioneerd, op leeftijd of jonge studenten die voor hun studie naar Europa komen.
.:: Eerst denken dan doen – Eerst doen en dan denken ::.
Dit is typisch Amerikaans als je het mij vraagt. Ik had er al wat ervaring mee, omdat ik zo’n 2 jaar bij een Amerikaanse firma werk, want ook in Hengelo komt dit verschijnsel wel eens voor. Bij elk voorkomend probleem zal de Amerikaan zeggen: ‘No problem, it’s going to be ok’ of ‘Don’t worry, I’ll take care of that’. Jaja, vervolgens moet het daadwerkelijk worden uitgevoerd of opgelost worden en dan weten ze niet hoe het moet. Meestal omdat ze veel te hard van stapel hebben gelopen. Met veel kunst en vliegwerk moet alles voor elkaar worden gemaakt om tot een zinnige oplossing te komen. Vaak worden andere mensen opgezadeld met een probleem dat moeilijk op te lossen valt. Nou heb ik zelf een hekel aan dit soort dingen, maar na een aantal jaar leer je wel om dit van je af te laten glijden. Misschien nog wel erger; na een tijdje doe je gewoon mee, en roep je zelf ook ‘Natuurlijk kan dat, kom maar op!’.
.:: Het glas is half leeg – Het glas is half vol ::.
Dit punt komt eigenlijk voort uit bovenstaand voorbeeld, een Amerikaan gaat vaak van het positieve uit en is erg optimistisch. Ze hebben, of willen, geen oog hebben voor de slechte kant van het verhaal. Hun verhaal en de manier waarop ze naar ‘buiten’ treden, zal altijd positief zijn. Het is dan ook de kunst van de klant, kan ook een interne klant zijn (je collega’s), om daar doorheen te prikken. Doe je dat niet, dan laat je je gouden bergen beloven en kom je later tot een pijnlijke conclusie. Het is dan ook noodzaak om vooral veel door te vragen, achter elk mooi voorstel, verbeterpunt of presentatie zit vaak een schaduwzijde, dus vraag ik er maar gewoon naar. Weet je tenminste waar je aan toe bent, niet dan?
Met mijn directe collega heb ik het er vaak over: Presenteren is èèn ding, maar Presteren is heel wat anders....
.:: Kijken (kiek’n) wat het wordt – Niet geschoten is altijd mis (The Sky is the limit!) ::.
Wij kijken vaak de kat uit de boom. ‘Zullen we het doen’ of ‘zullen we het niet doen’, vragen we ons vaak af. Eerst zetten we alles op een rijtje voordat we iets nieuws ontwikkelen of met iemand in zee gaan. De Amerikaan gaat er gewoon voor, niets is te gek, "de American Dream", zeg maar. Alleen het gekke is, dat ze er vaak nog mee wegkomen ook. Het is zeker voor sommige zaken een beproefde tactiek gebleken.
.:: Veel bescherming werknemer – Weinig bescherming werknemer ::.
De Nederlander die werkzaam is bij een werkgever geniet veel bescherming. We hebben een drietal grootte vakbonden die het voor de werknemers opnemen, de AOW is goed geregeld, Sociale Zekerheid is er, een werknemer kan niet zo makkelijk ontslagen worden etc.. Dit is in de VS wel even anders, in de VS kent men weinig bescherming van werkgelegenheid omdat ze geen belemmering van personeelsreductie kennen (geen werk, sta je op straat). Bovendien zijn er minder regels m.b.t. arbeidstijden en liggen voorzieningen, zoals de AOW, op een veel lager niveau. Ze zeggen hier dat er inderdaad veel banen zijn bijgekomen, maar dit zijn wel banen van geringe kwaliteit (de banen bij de McDonald’s). Het beeld is ruw weg: "Vader bij de autofabriek is zijn baan kwijtgeraakt, maar moeder en dochter hebben nu een baan bij een fastfood restaurant". Er is in dit voorbeeld dus een baan bijgekomen, alleen is het inkomen van zo’n gezin enorm gedaald. Ook kan je in de VS nog vele 70-ers aan het werk zien. En dat doen ze niet voor de lol. Het alternatief is géén inkomen, omdat ze tijdens hun leven niet in de gelegenheid zijn geweest een fatsoenlijk pensioen op te bouwen.
Zo zie je maar, niet alles is een pretje in de VS, en wij Nederlanders hebben het dus zo slecht nog niet.
Ik hoop dat bovenstaande voorbeelden jullie doen hebben inzien, dat er ook zakelijk gezien nogal wat anders is hier in de VS. Ik moet er wel bij zeggen, dat het de verschillen zijn, zoals ik ze beleef, iemand anders kan natuurlijk altijd wat anders vinden. De verschillen in het dagelijkse leven komen wel tot uiting in de andere berichten die ik plaats op mijn Blog...
donderdag 10 mei 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
Hoi Robin,
Goed verhaal zeg, zo zie je maar, wij nederlanders, europeanen hebben het niet zo slecht. Ook mooi, dat je deze vergelijkingen zelf kunt maken.
Het gaat je goed, op naar de volgende ervaringen.
Later!!!!
Denken die amerikanen alles voor elkaar te hebben...
Valt wel mee dus!
Kom maar weer gewoon lekker bij Eaton Hengelo werken strax ;)
xox
Heeey neef
Amerika is een leuk land moeten alleen nog veel leren van die domme hollanders. Nee wij hebben het nog niet zo slecht ( maar klagen moet altijd kunnen )
groetjes van hier en een dikke knuffel van Femmie
Hey Robbert,
Ik wist niet dat jij in staat was om zulke diepgaande analyses neer te leggen :-)
Mooi en duidelijk verhaal en precies de reden waarom de maatschappij in Europa (nog) zoveel zachter en socialer is.
Spreek je!
gr,
Bas
Hey Robin,
Alles goed daar? Ging weer voor het eerst sinds een tijdje kijken naar de lcsu site en kwam de link tegen naar je blog site.
Wel ff wenne daar lijkt me. Wel een westers cultuur en toch zo verschillend qua opvattingen. Dan ga je toch het calvinistische cultuur van NL missen hahaha. Maar het is zeer zeker ook leerzaam.
Veel plezier daar!!!
Groetjes,
ANT
Hey Robster,
Dus als ik het goed begrijp bestaat er een kans dat je nog een paar weken bij de Mac hamburgers moet flippen. Ok even serieus, ik vind die Amerikanen altijd zo nep. Hoe ervaar jij dat? Aan de ene kant is het ook wel logisch dat ze nep zijn, want als je de American dream leeft, dan leef je in een droom. Nep.
Het ga je goed!!
G.V.E.A.C.
Een reactie posten